شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
۱۱ بازديد

۶۵۰ هزار تن قير ۶۰۷۰ صادراتي مجتمع پالايش نفت جي فردا در قالب ۶۱ قرارداد كشف پريميوم در بورس كالاي ايران عرضه مي‌شود.

بورس كالا فردا ميزبان عرضه سنگين قير در قالب قرارداد كشف پريميوم است

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، 650 هزار تن قير 6070 صادراتي مجتمع پالايش نفت جي فردا(يكشنبه) در قالب 61 قرارداد كشف پريميوم در بورس كالاي ايران روي ميز فروش مي رود.

اين قراردادها در دو حجم حداقلي 2500 و 5000 تني عرضه شده و تاريخ معامله نهايي قراردادهااز 7 خرداد ماه 1399 تا 20 اسفندماه امسال ادامه دارد.

همچنين تاريخ تحويل اولين قرارداد كشف پريميوم قير، 6 تيرماه امسال اعلام شده و تحويل در ساير قراردادها به ترتيب تا21 فروردين ماه سال آينده ادامه مي يابد و تحويل محصول در اين قراردادها نيز به دو صورت فله و بشكه خواهد بود. نوع تسويه معاملات به دو صورت نقدي و اعتباري بوده و مهلت تسويه كشف پريميوم 3 روز كاري اعلام شده است.

اعلام مزايا

به گفته مديرعامل مجتمع پالايش نفت جي، هدف از عرضه محصول توليدي براي تحويل در ماه هاي آينده به كمك ابزار كشف پريميوم در بورس كالا، فروش تناژي محصول بوده و مجتمع پالايش نفت جي پيش از اين نيز ازاين قرارداد استفاده كرده و در قالب مصرف كننده و خريدار اين قراردادها، وكيوم باتوم مورد نياز خود را از بستر بورس كالا تامين كرده است.

اعظمي افزود: از طريق اين ابزار مالي بورس كالا در تلاش هستيم به شيوه اي مناسب برنامه فروش شركت در ماه‌هاي آتي را محقق سازيم.

مجيد اعظمي با بيان اينكه قرارداد كشف پريميوم ابزاري شناخته شده و كاربردي در بورس هاي دنيا محسوب مي شود، افزود: مي توان از اين قرارداد براي فروش محصول توليدي در ماه هاي آتي استفاده كرد؛ ضمن اينكه ازاين طريق كمك حائز اهميتي به توليدكننده براي اطمينان از ميزان فروش آينده و همچنين مصرف كننده در راستاي اطمينان از تامين نياز محصول مورد نيازش در ماه هاي آتي و همچنين پوشش ريسك هاي احتمالي مي شود.

وي تاكيد كرد: استفاده از ابزارهاي مالي تضمين شده و قابل اعتماد بورس كالا يك امتياز براي توليدكنندگان به شمار مي رود به طوريكه نفت جي با بهره گيري از قرارداد كشف پريميوم هم به عنوان خريدار وكيوم باتوم و هم به عنوان فروشنده قير، ديگر نگران توليد و فروش محصول توليدي خود در ماه هاي آينده نخواهد بود و به اين ترتيب امكان برنامه ريزي مناسب براي ما فراهم شده است

قرارداد كشف پريميوم چيست؟

براي روشن شدن فرآيند معاملات قرارداد كشف پريميوم فرض كنيد كه شخصي نيازمند كالاي مشخصي در آينده باشد وشخص ديگري نيز توانايي تأمين اين كالا را براي آينده داشته باشد. اين دو شخص مي‌توانند وارد معامله شده و كالا رابراي آينده مورد معامله قرار دهند؛ ولي مهم‌ترين نكته در مورد اين معامله بحث قيمت مبادله كالا در آينده و در زمان تحويل وفرمول قيمت مبنا براي تسويه ثمن معامله است.

طرفين معامله براي حل اختلاف نظرهاي احتمالي مي‌توانند قيمت كشف شده در يك بازار قابل قبول ديگر يا قيمتي كه توسط يك مرجع مشخص معرفي مي‌گردد را به عنوان قيمت مبنا انتخاب كرده و توافق نمايند كه قيمت نهايي (قيمت مبادله) برابر قيمتي با مابه التفاوت مشخص نسبت به قيمت مبنا باشد كه واژه پريميوم در حقيقت همين مابه التفاوت ذكر شده است و براي كشف شفاف آن، بايد عرضه و تقاضا در قالب بازاري شفاف مثل بورس به رقابت بپردازند.

به عنوان نمونه براي معاملات آينده قير 6070 توليدي مجتمع پالايش نفت جي مي توان بازار كشف پريميوم را راه اندازي كرد كه در آن خريدار و فروشنده متعهد به مبادله كالا در آينده براساس نرخ مرجع قيمتي تعيين شده (مثلاً ضريبي از قيمت وكيوم باتوم مرغوب يا معمولي اعلام شده توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به علاوه عددي ثابت) به علاوه پريميوم كشف شده است.

در روز عرضه، نرخ پايه پريميوم در فرمول قيمت مبنا صفر در نظر گرفته مي شود؛ خريدار و فروشنده با رقابت مي تواننداين نرخ پايه را روي تابلوي معاملات نيز ثابت نگه داشته و صفر لحاظ كنند و يا مي توانند آن را افزايش و يا حتي كاهش دهند.

اما در زمان سررسيد قرارداد نيز قيمت وكيوم باتوم اعلامي از سوي نهاد مرجع يعني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در ضرايب مندرج در اطلاعيه عرضه ضرب مي شود و حاصل آن با مبلغ پريميوم كشف شده در روز عرضه جمع شده و قيمت نهايي معامله را مشخص مي كند.

به اين ترتيب، در روز عرضه و در فرآيند كشف پريميوم نه كالايي تحويل مي شود و نه ثمن معامله پرداخت مي شود؛ بلكه خريدار و فروشنده با ارايه وجه تضمين هاي لازم تنها متعهد به انجام معامله در روز سررسيد شده اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.