یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

احترام لباس هايتان را نگه داريد!

خريد كارتن فروش كارتن

۱۷ بازديد

ظاهر هر فرد، نشان دهنده بخشي از شخصيت و روحيات اوست كه البته اين جنبه ظاهري شخصيت، هم به خصوصيات رفتاري و اخلاقي مربوط است و هم آراستگي ظاهري. اين آراستگي ظاهري لزوما به معناي پوشيدن لباس مارك دار و گران قيمت نيست بلكه تميز و آراسته بودن و هماهنگي در رنگ و تركيب لباس‌ها، براي اينكه تصوير خوبي از شما براي خودتان و ديگران باقي بماند و تاثيرات رواني بسيار خوبي در هر دو طرف بگذارد، كافي است.

براي اينكه هميشه لباس‌هاي نو و تميز داشه باشيد، لازم نيست كه مرتب در حال خريد باشيد و هرچه در مي آوريد خرج رخت و لباس و ظاهرتان كنيد! اگر در نگهداري لباسها كمي دقت كنيد، مي توانيد اين آراستگي را بدون صرف هزينه خيلي زياد حفظ كنيد چون همين لباس ها سال ها يار شما خواهند بود.

 

روش هاي محافظت از لباس

 با لباس هايتان مانند جل كهنه برخورد نكنيد!

بعضي ها كه قبول هم ندارند شلخته هستند، عادت دارند هر لباسي را كه از تنشان در مي آورند، «گوله و مچاله» مي كنند و در گوشه اي مي اندازند. فرقي هم برايشان نمي كند كه اين لباس، لباس گرانقيمت مجلسي باشد يا يك تيشرت ساده. اگر هم خيلي به لباسشان احترام بگذارند، آن را روي صندلي يا بالاي در آويزان مي كنند! در صورتي كه اگر بعد از پوشيدن لباس آن را بررسي كنيد تا لكه و كثيفي نداشته باشد و دوباره سر جايش بگذاريد، مطمئن باشيد كه اين لباس سال ها يار وفادار شما خواهد بود مگر اينكه دلتان را بزند يا از مد بيفتد.

 

علاج واقعه قبل از وقوع

در اينجا يك نكته كليدي وجود دارد كه مي گويد «احتياط كن، التماس نكن». اگر كمي حواستان به لباستان و اينكه كجا مي نشينيد و چطور راه مي رويد  باشد، نه نياز است كه بعد از هر بار پوشيدن آن را بشوييد و نه به اين زودي ها خراب مي شود.

 

استفاده از كاور

يكي از نكات بسيار مهم براي خوب نگه داشتن لباسها در كمد اين است كه حتما روي آنها را كاور بكشيد تا هم گرد و خاك محيط روي آن ننشيند و هم اينكه در اثر تماس با بقيه لباس‌ها آسيبي به بافت پارچه وارد نشود. ويژگي ديگر كاور اين است كه فضايي يك شكل و مرتب در داخل كمد شما ايجاد مي شود.

 

هر رخت آويز براي يك لباس

تا حد امكان سعي كنيد به هر رخت آويز يك يا حداكثر دو لباس آويزان كنيد. حتما شاهد صحنه هايي بوده ايد كه رخت آويز از شدت بار لباس كج و كوله شده يا در نهايت طاقت نياورده و كمرش زير اين بار خم شده است. آويزان كردن چند لباس به يك رخت آويز باعث مي شود لباس‌ها از فرم بيفتند.

 

احترام لباس هايتان را نگه داريد!

رعايت تناسب لباس با مكان!

حتما شما هم افرادي را ديده‌ايد كه با كفش پاشنه بلند كوه مي روند يا با يك مانتوي مجلسي به پيك نيك و …! به قول شاعر «هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد». حتما لباس كار و مهماني و تفريح و مسافرت و… را از هم جدا كنيد تا هم سليقه و نظم و انضباط شما مشخص شود و هم اينكه در هر محيطي كاملا آزادي عمل داشته باشيد و مثلا در پيك نيك مدام نخواهيد مواظب لباستان باشيد تا كثيف و پاره نشود.

 

بقچه

لباسهايي را كه مربوط به فصل گذشته است، حتما در بقچه هاي جداگانه بگذاريد تا هم زير دست و پا نباشند و هم كثيف نشوند. البته سعي كنيد بقچه اضافه در نظر بگيريد تا مجبور نشويد لباس‌ها را روي هم بفشاريد! درمورد لباس هاي پشمي و بافتني هم حتما از نفتالين يا مواد ضدبيد استفاده كنيد تا از گزند حشرات موذي در امان بمانند.

بعد از پايان هر فصل لباس هاي رخت آويزها را جدا كنيد و در قسمت هاي عقبي كمد كه خيلي دم دست نيستند، بگذاريد.

 

لباس انبار نكنيد!

با توجه به اينكه مد از همه ما سريع تر و جلوتر حركت مي كند و هر روز يك مدل و رنگ جديد به بازار مي آيد، سعي كنيد به اندازه مصرفتان خريد كنيد و لباس اضافه انبار نكنيد. چون بعد از مدتي اين لباسها از مد مي افتند و مجبوريد لباس را همانطور نپوشيده به ديگران ببخشيد يا اينكه به فكر حراج كردن آنها بيفتيد!

 

از بين بردن پرز لباس

 براي از بين بردن پرز يا «گلوله گلوله» هاي روي لباس به خصوص لباس هاي زمستاني از غلتك هاي چسبي كه اين روزها در خيلي از  فروشگاه ها موجود هستند يا تيغ ريش تراش، استفاده كنيد.

 

لباس ها را هوا دهيد!

هر چند وقت يك بار لباس هايي را كه زياد نمي پوشيد، جابه جا كنيد تا هوايي بخورند و هم بوي خاك نگيرند و هم اينكه اگر به صورت تا شده يا در كمد تحت فشار بقيه لباس ها هستند، چروك نشوند.

 

نحوه شست وشو

 -به لطف ماشين‌هاي رختشويي ديجيتال، فقط كافي است شما زحمت دسته بندي لباس‌ها (رنگي، پشمي، نخي …) را تقبل كنيد و بعد از فشردن دكمه مربوطه، ماشين بقيه كارها را انجام مي دهد. حتما دقت كنيد كه نوع لباس ها و تركيب رنگي و سفيد بودن آنها را در نظر بگيريد تا مجبور نباشيد بعد از تمام شدن كار ماشين، همه لباسها را دور بريزيد.

-بهتر است بعضي از لباس ها مثل لباسهاي ساتن و ابريشم، پالتو، لباسهاي مجلسي و … را به خشك شويي ببريد.

-شلوار جين را موقع شستن پشت و رو كنيد.

-اگر لباسها را بلافاصله بعد از شستن ولو كنيد و خوب هم بتكانيد در بسياري مواقع نيازي به اتو كردن نداريد. اگر هم از مايع هاي نرم كننده استفاده كنيد، كار شما چند برابر راحت مي شود.

– لباسهاي سفيد را مي توانيد بعد از شست وشوي معمولي با سفيدكننده هايي مثل وايتكس بشوييد تا كاملا سفيد شوند. البته حتما جلوي آفتاب پهن كنيد تا اثري از وايتكس بر آنها باقي نماند.

– نوشته هاي برچسب لباس‌ها را با دقت بخوانيد تا با نحوه شستن آنها آشنا شويد.

– لباسهايي را كه احتمال مي دهيد آب بروند يا رنگ دهند، حتما اولين بار با دست بشوييد.

– حتما جيب لباس ها را قبل از شستن نگاه كنيد. به خصوص دستمال كاغذي كه دمار از روزگار ماشين و بقيه لباس ها در مي آورد!

– بيش از اندازه ماشين را با لباس پر نكنيد چون هم به ماشين فشار مي آيد و هم به لباس ها.

– موقع شستن لباس با دست، پودر را مستقيم روي لباستان نريزيد تا هم بافت آنها از بين نرود و هم بهتر تميز شود.

 

نحوه نگهداري از لباس هاي پشمي

– براي از بين بردن چين و چروك لباسهاي پشمي بهترين راه اين است كه اتوي بخار را در فاصله اي مناسب با لباستان نگه داريد تا اين بخار چروك لباس را باز كند. اگر چروك لباس زياد است و به حرارت مستقيم اتو نياز دارد، حتما يك پارچه مرطوب و ترجيحا كتان را روي لباستان پهن و بعد اتو كنيد.

– لباس هاي پشمي را چه بعد از شستن و چه زماني كه مي خواهيد در كمد نگه داريد، آويزان نكنيد چون اصطلاحا از شِكل مي افتند. بعد از شستن، بهترين حالت اين است كه آنها را در يك سبد بگذاريد تا خشك شوند. براي نگهداري در كمد هم مي توانيد آنها را در بقچه بگذاريد. تا حد ممكن سعي كنيد آنها را تا و مچاله نكنيد.

– محل نگهداري لباس هاي پشمي گرم نباشد تا با حمله حشرات موذي روبه رو نشويد. اگر هم از نفتالين استفاده كرديد، حتما لباسها را قبل از استفاده جلوي نور آفتاب بگذاريد و اگر بوي آن نرفت، آن را بشوييد.

– براي شستشن لباسهاي پشمي ظريف از ماشين لباسشويي و آب گرم استفاده نكنيد. البته براي لباس‌هاي پشمي ضخيم هم آب گرم مجاز نيست.

 

لباس هاي چرمي

– براي تميزكردن لباس هاي چرمي، محلولي از آب و شامپو بچه درست كنيد و با يك اسفنج يا پارچه سطح چرم را تميز كنيد. بعد هم آنها را با يك پارچه ديگر خوب خشك كنيد. به هيچ وجه آنها را داخل ماشين لباسشويي نيندازيد.

– عطر و اسپري را مستقيم روي چرم و جير نزنيد.

– چرم را در معرض رطوبت قرار ندهيد چون كپك مي زند.

 

اتو كردن

– براي اتو كردن هميشه يا لباس را پشت و رو كنيد يا پارچه اي روي آن بيندازيد تا از برق افتادن يا رفتن رنگ لباستان جلوگيري كنيد.

– لطفا لباسهاي ساتن، جير، چرم و موارد مشابه آن را كه جنس هايي لطيف و حساس دارند، خودتان اتو نكنيد تا به دردسر رفو كردن (البته در بهترين حالت، چون ممكن است مجبور باشيد آنها را دور بيندازيد) نيفتيد. اتوهاي بيرون را براي همين كار درست كرده‌اند!

و در پايان براي جا به جايي و اسباب كشي لباس هاي خود را در بقچه لباسي كه سايزهاي مختلف دارد فرار دهيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.