شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

جهش بعدي دلار نزديك است؟

خريد كارتن فروش كارتن

۹ بازديد

اقتصادنيوز : همزمان با افزايش نرخ دلار در روزهاي اخير، رئيس كل بانك مركزي درباره ريسك سرمايه‌گذاري در بازار ارز هشدار داد.

به گزارش اقتصادنيوز به نقل از ايرنا ،كارشناسان معتقدند با وجود كاهش قدرت خريد ريال كه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و همچنين تغيير سياست‌هاي ارزي بانك مركزي، اين افزايش قيمت‌ها كوتاه مدت است و ديگر شاهد جهش‌هاي بزرگ ارزي در نرخ ارز نخواهيم بود.

با اين حال، وضعيت بازار سهام به‌گونه‌اي است كه ممكن است سرمايه‌گذاران بورس، در آينده بازار ارز را به‌عنوان مقصد بعدي انتخاب كنند.

افزايش قيمت دلار در روزهاي اخير موجب شد رئيس كل بانك مركزي نسبت به سرمايه‌گذاري در ارز هشدار دهد. دلار كه هفته جاري را با نرخ ۱۵۷۰۰ تومان آغاز كرد از روز يكشنبه وارد كانال ۱۶ هزار توماني شد و  در ساعت ۱۶ روز چهارشنبه به ۱۶۸۶۰ تومان رسيد.

عبدالناصر همتي سه‌شنبه در پستي اينستاگرامي با اشاره به  تعطيلي بسياري از صرافي ها و مراكز جابه‌جايي ارز به دليل پيشگري از كرونا، از تأمين ۲.۵ ميليارد دلار ارز از طريق بانك مركزي و صادركنندگان غيرنفتي در اين مدت خبر داد. وي  پيش‌بيني‌ها درباره تورم و شرايط  آتي ارزي كشور را دور از پيش‌بيني بر مبناي واقعيت‌ها و اطلاعات در دسترس عنوان كرد و درباره عرضه ارز به روال گذشته نوشت: «با احياي مجدد و تدريجي روند صادرات غيرنفتي و نفتي، پيش‌بيني بانك مركزي از برگشت وضعيت طبيعي صادرات غيرنفتي و عرضه ارز به روال گذشته حكايت مي‌كند. در كنار همه اين موارد، موضوع دسترسي به منابع بانك مركزي در خارج از كشور نيز روند مثبتي پيدا كرده است.»

وي هچنين درباره ريسك سرمايه‌گذاري در ارز اظهار داشت: «مردم عزيز اين حق را دارند كه منابع و دارايي خود را در بخش‌هاي مختلف نظير بورس، بانك، املاك، ارز و طلا سرمايه‌گذاري كنند، ولي اين وظيفه را دارم كه ريسك سرمايه‌گذاري در ارز را مجدداً گوشزد نمايم.»

يك كارشناس مسائل ارزي نيز معتقد است بانك مركزي رويه ارزي خود را نسبت به گذشته تغيير داده و بنابراين در روند بلندمدت بازار ارز، شاهد جهش‌هاي بزرگ مشابه سال ۱۳۹۷ نخواهيم بود. با اين حال، نگاه سرمايه‌گذاران بورس به بازار ارز را مي‌توان در تغييرات اين بازار، مؤثر دانست.

 ميثم رادپور، كارشناس مسائل ارزي درباره دلايل افزايش نرخ ارز در روزهاي اخير گفت: در رابطه با تغييرات نرخ ارز، لازم است اثر كرونا بر عرضه و تقاضا را در نظر بگيريم. كرونا موجب شده هزينه‌هاي دولت از درآمدها پيشي بگيرد و كسري بودجه دولت افزايش يابد. در نتيجه با تحريك نقدينگي، تقاضاي مازادي از اين بابت وارد بازار شده و تغييراتي در قيمت دلار را به همراه داشته است. افزايش تورم انتظاري نيز به همين دليل است و در يك طرف، شاهد تقويت تقاضاي ارز هستيم.

وي افزود: از طرف ديگر، كرونا موجب شده درآمدهاي ارزي كشور، بيشتر از قبل، تحت فشار قرار گيرد. اگر چه فروش نفت ما پيش از اين نيز به‌شدت كاهش پيدا كرده بود، اما كرونا باعث شد قيمت حامل‌هاي انرژي، نفت و مشتقات نفتي و همچينين كاني‌هاي فلزي كاهش جدي پيدا كند و درآمد ارزي كشور تحت تأثير قرار گيرد و عرضه ارز تضعيف شود.

 رادپور مجموعه اين عوامل را موجب ايجاد فشار كوتاه‌مدت بر بازار و افزايش نرخ ارز دانست و گفت:  انتظار نمي‌رود در روند بلندمدت قيمت دلار، جابه‌جايي عمده‌اي اتفاق بيفتد و علت آن، جهشي است كه در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و قدرت خريد را به‌شدت كاهش داد. در حال حاضر قدرت خريد ريال نسبت به اواخر سال ۱۳۹۶ كه مي‌توان آن را آغاز جهش ارزي دانست، كاهش قابل توجهي داشته است. در حال حاضر پول‌هاي ما كمتر مي‌توانند كالا و خدمات و همچنين، دلار خريداري كنند.

 اين كارشناس مسائل ارزي در رابطه با تأثير سياست‌هاي بانك مركزي بر بازار ارز گفت: به‌نظر مي‌رسد بانك مركزي رويه خود براي حضور در بازار ارز را تغيير داده است. تا پيش از اين، نظام ارزي ايران، نظام مشخصي نبود و بهترين نامي كه مي‌توانستيم براي آن انتخاب كنيم «تثبيت-جهش» بود، يعني تمام تلاش‌ها براي تثبيت نرخ ارز انجام مي‌شد و پس از آن با جهش مواجه مي‌شديم. در حال حاضر به‌نظر مي‌رسد بانك مركزي به اين نتيجه رسيده كه با منابع ارزي تحليل‌رفته و كاهش كنترل در بازار ارز، بايد اجازه دهد فشارها در طول مسير آزاد شود و تلاش براي تثبيت نرخ ارز، باعث جهش‌هاي جدي مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد در دوراني قرار داريم كه بانك مركزي اين موضوع را پذيرفته و شاهد جهش‌هاي بزرگ نخواهيم بود.

 وي در رابطه با تأثير اقبال عمومي نسبت به بازار سهام و گرايش به سرمايه‌گذاري در بورس بر بازار ارز گفت: اين موضوع مي‌تواند به‌طور غيرمستقيم بر بازار ارز تأثيرگذار باشد. استقبال از بورس و بازار سهام، مقدمتاً خبر خوبي است. با اين حال، نمي‌توان به‌راحتي اين موضوع را تحليل كرد. شاخص به‌طور نگران‌كننده‌اي افزايش پيدا كرده و شاهد هجوم نقدينگي و ورود افراد بسيار زيادي هستيم كه با بورس و سرمايه‌گذاري در آن آشنايي ندارند. در واقع اين صعود شارپي و سريع بورس، در اثر تغيير ساختار بازار نبوده است. وقتي از ورود افراد جديد به بورس خوشحال مي‌شويم، بايد همزمان اين نگراني را داشته باشيم كه اگر بورس ريزش داشته باشد، اين افراد براي هميشه از بازار سهام خارج مي‌شوند.

رادپور ادامه داد: حباب در همه بازارها مسئله‌آفرين است و هم‌اكنون در بازار سهام، قيمت‌ها بسيار بالاتر از ارزش ذاتي خود هستند. البته، انتظار نداريم بازار همواره پيرامون قيمت‌هاي ذاتي باشد، اما وقتي معاملات در فاصله بسيار زيادي نسبت به ارزش ذاتي سهم‌ها انجام مي‌شود، مسئله نگران‌كننده مي‌شود.

وي افزود: پولي كه امروز در بورس سرمايه‌گذاري مي‌شود، همان وجوهي است كه پيش از اين به‌طور پراكنده در حساب‌هاي بانكي قرار داشت و به‌قصد سود، به بازار سهام آمده است. در حال حاضر، اهداف سرمايه‌گذاري با ورود نقدينگي به بورس، همگرا شده است. اگر افراد در اين بازار ناكام شوند ممكن است بازار ديگري را هدف قرار دهند و اين بازار مي‌تواند بازار ارز باشد. اين موضوع بيشتر جنبه رواني دارد و ممكن است بازار ارز به قصد جبران زيان توسط سرمايه‌گذاران بورسي مد نظر باشد كه به‌دنبال از بين رفتن حباب بورس، مورد هدف قرار خواهد گرفت. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.