شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
۱۰ بازديد

با وجود اينكه صنعت انرژي آمريكا يك عامل اصلي در حمايت از اقتصاد اين كشور است و ۱۰ ميليون شغل و ۸ درصد توليد ناخالص داخلي آمريكا را تضمين مي كند ولي وابستگي اين كشور به نفت در مقايسه با كشورهاي اوپك كمتر است.

7 كشور نفت خيز دنيا كه از شيوع ويروس كرونا ضربه خورده اند

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از اويل پرايس، همه گيري ويروس كرونا به سرعت از يك بحران بهداشتي به يك بحران مالي تبديل شد، صنايع را نابود، كسب و كارها را متوقف و بازارهاي مالي را مختل كرد. در بحبوحه اين بحران، كشور هاي بزرگ توليد كننده نفت جهان شرايط سخت تري داشتند چون هم با شوك همه گيري اين ويروس مواجه بودند و هم با سقوط قيمت نفت. اين كشورها به نفت براي راه‌اندازي اقتصادشان نياز دارند.

كشورهاي توليد كننده نفت آمريكا، روسيه و ايران ضربه سختي از شيوع ويروس كرونا خورده‌اند و برخي كشورهاي ديگر از قاره آفريقا  كه مقر هفت كشور از 13 كشور عضو اوپك است، مجبورند با شرايط بد اقتصادي و سيستم بهداشتي ضعيف خود كنار بيايند.

در اينجا به بررسي هفت كشور بزرگ توليد كننده نفت كه از همه‌گيري ويروس كرونا ضربه خورده اند مي پردازيم:

آمريكا

تا حالا 1.38 ميليون مورد ابتلا به ويروس كرونا در اين كشور ثبت شده و 82018 نفر از اين تعداد جان خود را از دست داده اند.آمريكا در رتبه اول ابتلا به ويروس كرونا قرار دارد. پيش از همه گيري ويروس كرونا، آمريكا بزرگترين توليد كننده نفت دنيا بود و 13.1 ميليون بشكه در روز نفت خام توليد مي كرد. آمريكا عضو گروه اوپك پلاس نيست ولي توليد اين كشور در ماه آوريل به خاطر كاهش توليد توليد كنندگان بزرگ شيل، 900 هزار بشكه در روز پايين آمده و به 12.2 ميليون بشكه رسيده است.

 با وجود اينكه صنعت انرژي آمريكا يك عامل اصلي در حمايت از اقتصاد اين كشور است و 10 ميليون شغل و 8 درصد توليد ناخالص داخلي آمريكا را تضمين مي كند ولي وابستگي اين كشور به نفت در مقايسه با كشورهاي اوپك كمتر است.

روسيه

روسيه با 232243 مورد ابتلا به ويروس كرونا در رتبه سوم جهان قرار دارد ولي ميزان مرگ و مير ناشي از اين ويروس در اين كشور با توجه به تعداد مبتلايان بسيار پايين بوده است.

روسيه پس از هفته ها اختلاف با عربستان، بالاخره موافقت كرد توليد نفت خود را پايين بياورد . وزارت انرژي اين كشور از شركت‌هاي نفت روسيه خواسته هر كدام 20 درصد توليد خود را كاهش دهند.توليد نفت روسيه در پايان 2019 برابر با 10.9 ميليون بشكه در روز بود.

با وجود اينكه  قيمت نفت اورال روسيه شرايط بهتري نسبت به نفت آمريكا دارد و طي دو هفته گذشته افزايش يافته است، ولي قيمت فعلي 30.10 دلار در هر بشكه بسيار پايين‌تر از 40 دلاري است كه اين كشور براي متعادل نگه داشتن بودجه خود نياز دارد.

عربستان سعودي

42925 مورد ابتلا به ويروس كرونا در عربستان گزارش شده و آمار مرگ و مير ناشي از اين ويروس در اين كشور به 264 نفر مي‌رسد.

عربستان به عنوان بزرگترين توليد كننده اوپك و يكي از اعضاي اصلي آن بيشترين ضربه را از بحران كرونا و سقوط قيمت نفت خورده است چون 50 درصد توليد ناخالص داخلي آن وابسته به نفت است و براي متعادل نگه داشتن بودجه خود به نفت 76.1 دلار در هر بشكه نياز دارد.عربستان براي بودجه 2020، قيمت نفت را 60 دلار در هر بشكه در نظر گرفته بود كه بيش از دو برابر قيمت فعلي نفت آمريكاست.

عراق

تا حالا تنها 2818 مورد ابتلا به ويروس كرونا و 110 مورد مرگ در عراق گزارش شده است.البته مقامات اين كشور متهم به عدم اطلاع رساني درست شده اند.

عراق دومين توليدكننده بزرگ اوپك و محل بسياري از ذخاير شناخته شده نفت جهان است.عراق بر خلاف خواسته ائتلاف اوپك، توليد خود را تا 4.88 ميليون بشكه در روز در سال گذشته افزايش داد، آن هم زماني كه اوپك و متحدانش سعي مي‌كردند توليد خود را براي حمايت از قيمت نفت پايين بياورند. عراق به نفت 60.4 دلار در هر بشكه نفت براي بودجه خود نياز دارد بنابراين شايد اين بار به توافق جديد كاهش توليد پايبند بماند.

ايران

موارد ابتلا به ويروس كرونا در ايران تا حالا 110767 مورد گزارش شده كه بالاترين آمار در بين اعضاي اوپك و دهمين كشور در جهان از نظر تعداد موارد ابتلا به اين ويروس است.

از زمان بيرون رفتن آمريكا از قرارداد برجام در 2018 و اعمال تحريم‌ها بر ايران، توليد نفت اين كشور تقريباً نصف شده است. ولي ايران هنوز هم با توليد 2.02 ميليون بشكه در روز در ماه مارس، يكي از بازيگران اصلي در صنعت نفت دنياست. صندوق بين‌المللي پول تخمين مي زند ايران به نفت 389 دلار در هر بشكه براي متعادل نگه داشتن بودجه خود نياز داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.