شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
۶ بازديد

اگر طبق گفته بيل گيتس محتوا پادشاه باشد، پس طراحي سايت و بهينه سازي آن براي موتورهاي جستجو ملكه خواهد بود. طبق ضرب المثل‌هاي قديمي پشت هر مرد موفقي يك زن قدرتمند قرار گرفته است.

روش‌هاي موثر SEO تكنيكال يا طراحي سايت

به گزارش خبرگزاري تسنيم، هر چه كه تا به حال در مورد سئو گفته شده است، بهتر است به زباله دان تاريخ بپيوندد. موتورهاي جستجو مثل قبل عمل نمي‌كنند و مفهوم SEO دچار تغييري اساسي شده است. ديگر در سئو خبري از بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو نيست. آنچه امروز مهم است SEO به مفهوم بهينه سازي تجربه جستجو براي كاربر يا Search Experience Optimization است. تنها چيزي كه از سئو قديمي باقي مانده، طراحي سايت براي خوانايي بيشتر و بهتر در موتورهاي جستجو است. هر چند اين مقوله نيز به نوبه خود قدم‌هايي موثر رو به جلو برداشته است. در اين راهنما بلاگ ديجي ويت راهكاري جادويي براي بالا بردن رنك برند‌ها و سايت‌ها در موتورهاي جستجو با تمركز بر سيستم هوشمند موتورهاي جستجو ارائه خواهد كرد.

SEO چيست و سئو چه بود؟

سئو بهينه سازي طراحي سايت براي موتورهاي جستجو بود و تنها با هدف فريب موتور جستجو براي بهبود رنكينگ سايت و ديده شدن بيشتر در نتايج جستجو انجام مي‌شد. اما SEO به زبان ساده، بهينه سازي سايت به سه صورت Technical، ON Page و OFF Page است كه با هدف بهبود تجربه كاربر از جستجو انجام مي‌شود.

آنچه از SEO موثر انتظار مي‌رود افزايش قابليت ديده شدن برند در سرچ‌هاي طبيعي و بالا رفتن رنكينگ بيزينس مورد نظر در نتيجه صفحه‌هاي شناسايي شده توسط موتور جستجو است.

اين اهداف در نهايت بايد منجر به ارتباط و تعامل افراد با برند شده و آن‌ها را با استفاده از دانش، آموزش، فروش كالا يا خدمات، خدمات پس از فروش و ارتباط موثر، و در نهايت ارائه دانش و آموزش، جديد تبديل به مشتري وفادار كند. در نهايت اتفاقي كه در سفر كاربر خواهد افتاد، در تصوير زير خلاصه شده است:

تحقيقات نشان مي‌دهد، كه بيش از 61 درصد كاربراني كه خريد خود را از طريق اينترنت انجام مي‌دهند از طريق موتورهاي جستجو به سايت‌ها هدايت شده و درصد بسيار كمتري به طور مستقيم اسم برند را به طور مستقيم براي وارد شدن به سايت مي‌كنند.

يكي از مهمترين موتورهاي جستجو در تمام دنيا گوگل است. تقريبا تمام موتورهاي جستجوي ديگر نيز فرآيندي مشابه با فرآيند گوگل يعني بهبود تجربه كاربر در جستجو را دنبال مي‌كنند، پس براي ارائه اين راهنماي جادويي، شناخت نحوه شناسايي سايت توسط گوگل از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

گوگل چگونه رتبه يك صفحه را تعيين خواهد كرد؟

الگوريتم گوگل از اواخر سال 2015 تغيير كرده و بر پايه رفتار كاربران در مواجه با صفحات جستجو شده، طراحي شده است. اين الگوريتم Rank Brain نام دارد. هدف اين الگوريتم فراهم كردن بهترين و مرتبط‌ترين پاسخ براي جستجوي كاربر است و براي رسيدن به اين هدف، به نحو زير عمل مي‌كند:

قدم اول: موتور جستجو بر اساس ميزان بهينه بودن طراحي سايت، سايت را شناسايي و محتواي آن را خواهد خواند و در ليست خود جهت جستجو قرار خواهد داد.

قدم دوم: ميليون‌ها كاربر جستجوي خود را انجام داده و انتخاب خود را بر اساس نياز خود به مطلب ارائه شده انجام ‌مي‌دهند.

قدم سوم: Rank Brain بر اساس:

  1. ميزان انتخاب يك لينك توسط كابران واقعي ( موتور جستجو قابليت تشخيص ربات از كاربر واقعي را دارد.)
  2.  زمان ماندگاري طبيعي كاربر با توجه به محتواي صفحه (مقاله طولاني يا محتوايي كه در چند دقيقه خوانده خواهد شد.)
  3. ميزان كليك انجام شده در صفحه براي باز كردن لينك‌هاي داخلي و يا خارجي
  4. بررسي بسياري از عوامل ديگر كه به عنوان الگوريتم موتور جستجو مثل يك راز حفظ مي‌شود

ميزان Authority يا اقتدار يك سايت در جستجويي با كلمات يا عبارات كليدي مشابه را مشخص مي‌كند و رنك بالاتري را به آن صفحه اختصاص خواهد داد.

طبق اين الگوريتم ابتدا بهتر است، طراحي سايت به گونه‌اي انجام شود، كه موتور جستجو قادر به تشخيص سايت و محتواي آن باشد.

روش‌هاي موثر SEO تكنيكال يا طراحي سايت

اگر طبق گفته بيل گيتس محتوا پادشاه باشد، پس طراحي سايت و بهينه سازي آن براي موتورهاي جستجو ملكه خواهد بود. طبق ضرب المثل‌هاي قديمي پشت هر مرد موفقي يك زن قدرتمند قرار گرفته است. موتور جستجو براي اختصاص رنكينگ به هر سايتي، ابتدا نياز به يافتن آن، شناخت و خواندن آن به طور دقيق دارد.

اينكه سايتي قابليت خوانده شدن توسط كاربر در اينترنت را دارد، ملاك سئو بودن سايت نيست، زيرا خوانده شدن و درك سايت از ديدگاه كاربر، با ديدگاه موتور جستجو كه فقط سايت را به صورت كد و متني نوشتاري مي‌بيند، بسيار متفاوت است. پس به نكات زير براي طراحي سايت به منظور يوزر فرندلي بودن و داشتن خوانايي بالا توسط موتور جستجو بايد توجه شود:

  1. با استفاده از نرم افزارهاي كرالينگ سايت چك شود.
  2. ساختار سايت بايد تاحد امكان ساده و اصطلاحا تميز باشد.
  3. سايت بايد XML بهينه شده‌اي براي نقشه خود داشته باشد.
  4. Robot.text سايت نيز توسط متخصصين بايد بهينه شود.
  5. سرعت صفحه بايد بالا باشد و براي ارزيابي اين سرعت بايد از ابزار مناسب آن استفاده شود. براي انجام اين امر بايد مراحل زير انجام شود.
  • زمان پاسخ سرور به درخواست‌ها كاهش يابد.
  • CSS و JavaScript‌ هايي كه در بالاي سايت موجب مسدود كردن رندر سريع سايت مي‌شوند، حذف گردند.
  •  از اهرم حافظه مخفي مرورگر، براي بهينه كردن سرعت عناصر صفحه در ظاهر شدن استفاده شود.
  • كدهاي Java ، .Net ، CSS و HTML تا حد ممكن خلاصه شود.
  • از كوچك كننده‌هاي حجمي مثل Gzip استفاده گردد.
  • تصاوير با ابزارهايي كه حجم عكس را بدون كاهش كيفيت، كم كرده استفاده شود. بهينه شوند.
  1. از CDN براي دامنه و از DNS هر جايي كه ممكن بود براي سريعتر كردن نمايش محتوا استفاده شده باشد.
  2. سايت بايد ريسپانسيو باشد.
  3. بك لينك‌هاي مناسب در عكس‌ها و متن ايجاد شود و نام عكس نيز درست تعيين شود.

پس از طراحي سايت به بهترين نحو براي سئو، موتور جستجو آماده عرضه پادشاه اينترنت(يعني محتوا) به كاربران خواهد بود.

روش‌هاي موثر SEO محتوا يا ON Page

هر چند فرآيند خوب طراحي سايت، آن را براي عرضه به موتور جستجو به بهترين نحو ارائه مي‌كند، بايد محتوا به جاي موتور جستجو براي استفاده توسط كاربر، طراحي شود. كاربر كلمات و يا عبارات كليدي را نخواهد خواند و متن مناسب را با توجه به نياز خود شناسايي خواهد كرد. پس براي SEO موثر محتوا بايد نكات زير رعايت گردد:

  1. محتوا بايد اصالت داشته باشد.(كپي نباشد.)
  2. محتوا بايد در برگيرنده اطلاعات و آموزش‌هايي صحيح و قابل اعتماد باشد.
  3. محتوا بهتر است قابليت برقراري ارتباط با كاربر را داشته باشد.( كاربر در صورت لزوم آن را لايك كرده، به آن با پاسخ يا ثبت ايميل و غيره واكنش نشان دهد، در صورت لزوم آن را به اشتراك گذاشته و روي لينك‌هاي موجود در آن براي به دست آوردن اطلاعات بيشتر كليك كند.)
  4. محتوا بايد داراي Call To Action باشد.
  5. كلمات و عبارات كليدي در محتوا بايد به اندازه استفاده شود.
  6. محتواي خوب شامل لينك‌هاي داخلي و خارجي است.
  7. محتوا انواع مختلفي دارد و بهتر است در صورت امكان به صورت متن، تصوير، صدا و فيلم در وبسايت قرار گيرد.
  8. كيفيت لينك‌ها نيز مهم است و بايد به متن شما مربوط باشند.
  9. هر نوع محتوايي كه انتخاب شود، بهتر است توسط متخصصين آن تنظيم و تهيه گردد، تا نكات SEO در آن به خوبي رعايت شود.(به طور مثال محتواي متني بهتر است توسط متخصصين كپي رايتينگ يا توليد كننده محتوا نوشته شود.)

روش‌هاي موثر SEOشبكه‌هاي اجتماعي يا OFF Page

اين قسمت از SEO مربوط به سئو خارج از طراحي سايت است. در اين نوع از بهينه سازي، قسمت تكنيكي كار در دست برند قرار نداشته و تنها استفاده صحيح برند از شبكه‌هاي اجتماعي و علاقمندي كاربران با توجه به تلاش برند و موفقيت آن در جلب كافي توجه كاربران براي صحبت از آن در شبكه‌هايي مثل اينستاگرام، تلگرام، لينكداين و غيره باعث افزايش آن خواهد شد. پس بهتر است به نكات زير براي افزايش موثر اين SEO توجه شود:

  1. برند نبايد اجازه دهد كه ديگران برايش داستان بسازند و بايد داستان خود را در شبكه‌هاي اجتماعي رايج به اشتراك گذاشته و كاربران را به ارتباط با آن ترغيب كند.
  2. برند بايد در تمامي شبكه‌هاي اجتماعي حاضر شده و هشتگ‌هايي متناسب با كسب و كار خود را ايجاد نمايد.
  3. برند بايد در طراحي صفحه خود حتما لينك شبكه‌هاي اجتماعيش را  قرار داده و كاربران را با فراخواني موثر به ارتباط با آن ترغيب نمايد.(كاري كه در ايران با جايزه انجام شده و در خارج از ايران با درخواست ثبت ايميل يا عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي، به ازاي دريافت اي بوك يا خبرنامه‌اي مفيد انجام مي‌شود.)
  4. برند بايد واحد خدمات پس از فروش خود را تقويت كرده و با مشتريان خود ارتباطي موثر و قوي برقرار نمايد.

كافي است براي دريافت اطلاعات به روز و كامل وارد  بلاگ ديجي ويت شويد. همچنين مي‌توانيد براي دريافت آموزش‌هاي جامع و خبرنامه‌هاي آموزشي در زمينه SEO و  طراحي سايت، ايميل خود را در بلاگ ديجي ويت ثبت كرده، تا اطلاعات دقيقي براي شما به طور منظم ارسال گردد. 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.