یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳
۱۱ بازديد

در تشريح اولويت هاي بخش نفت در سال جهش توليد، به بيانات اخير مقام معظم رهبري رجوع مي كنيم كه ايشان، راه جهش توليد در بخش نفت را تكميل زنجيره ارزش و جلوگيري از خام فروشي مي دانند.

امكان افزايش 3 برابري ارزش توليد و صادرات پتروشيمي با «جهش توليد»

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، پس از نامگذاري سال جاري به نام سال جهش توليد از سوي رهبر فرزانه انقلاب، كارشناسان متعدد اقتصادي نسبت به ضرورت جهش توليد و اينكه اين مسئله، يك ضرورت و تنها راه نجات اقتصاد كشور است، تأكيد كردند.

در 50 روز گذشته از سال جاري، مديران و كارشناسان در بخش هاي مختلف اقتصادي، اولويت هايي را در توجه به جهش توليد مطرح كرده اند. اما يكي از بخش هايي كه با وجود اهميت، كمتر روي اولويت هاي آن در تحقق جهش توليد صحبت شده، بخش نفت است.

در تشريح اولويت هاي بخش نفت در سال جهش توليد، به بيانات اخير مقام معظم رهبري در ارتباط تصويري با مجموعه‌هاي توليدي در تاريخ 17 ارديبهشت ماه، رجوع مي كنيم.

ايشان در بخشي از بيانات خود فرمودند: "در اين جهش توليد، برخي از بخشها، بخشهاي پيشرو هستند، به اينها بايد اولويّت داده بشود. من چند بخش را اينجا ذكر كرده‌ام: مثلاً در بخش نفت، توسعه‌ي ظرفيّت پالايشگاهي؛ از قبيل همين پالايشگاه ميعاناتي كه در بندرعبّاس افتتاح شد و مراحل بعدي هم دارد كه اين مراحل بعدي طبعاً ثروت بيشتري را نصيب كشور خواهد كرد. يا مجتمع پالايشگاهي سيراف كه ذكر كردند كه اين مجتمع مهمّي است، تأثيرات زيادي خواهد داشت. يا اجراي طرحهاي پتروشيمي كه گفتند اگر اين طرحها انجام بگيرد -آن ‌طور كه به من گزارش دادند- محصول 50 ميليون تُن، اوّل به 100 ميليون تُن، بعد به 130 ميليون تُن ارتقا پيدا خواهد كرد و از لحاظ ارزش به سه برابر افزايش پيدا خواهد كرد؛ كه اين مسئله‌ي مهمي است. بخصوص در شرايط كنوني كشور و نيازي كه به ارز وجود دارد، اين طبعاً چيز بسيار با ارزشي خواهد بود."

رهبر معظم انقلاب در وهله اول به توسعه ظرفيت پالايشگاهي كشور تأكيد كرده اند. ظرفيتي كه در صورت ارتقا، موجب مي شود نفت خام به جاي خام فروشي به فرآورده با ارزش افزوده بيشتر تبديل شود و در روزگاري كه بازار جهاني نفت، يك بازار سياسي تحت سلطه بوده و جامعه جهاني روي تحريم هاي ناعادلانه فروش نفت، سكوت كرده اند، ارتقاي ظرفيت توليد فرآورده هاي نفتي در كشور با توسعه ظرفيت هاي پالايشگاهي، ايران را در مقابله با تحريم هاي نفتي، قدرتمندتر كرده و اقدامي در راستاي جدايي هر چه بيشتر بودجه جاري از فروش نفت خام است. هرچند كه اين موضوع به خودكفايي در تأمين نيازهاي داخلي به فرآورده هاي نفتي و صادرات هرچه بيشتر اين فرآورده ها به بازارهاي منطقه و جهان و افزايش ارزآوري منجر مي شود.

بخشي كه مقام معظم رهبري به مراحل بعدي توسعه پالايشگاه‌ها مخصوصا پالايشگاه ستاره خليج فارس، اشاره داشتند، مبين موضوع توسعه پتروپالايشگاهي و افزايش ظرفيت ارزش افزوده آفريني با تكميل زنجيره ارزش در صنايع پايين دستي نفت است. معظم له در ادامه بيانات خود، به موضوع توسعه پتروشيمي ها اشاره كرده اند، به طوري كه ظرفيت اوليه يك ماده در فرآيند توسعه، چند برابر شود؛ كه اين موضوع نيز به توسعه صنايع تكميلي در بخش پايين دستي پتروشيمي و جلوگيري از خام فروشي محصولات بالادستي در اين باز مي گردد.

اين مهم هم به جهش توليد و به تبع آن رونق اقتصادي منجر مي شود و هم به افزايش درآمدهاي ارزي كشور از صادرات محصولات نهايي به جاي محصولات خام و مياني، منجر خواهد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.