یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳
۱۱ بازديد

پس از سه هفته نزولي، با اجرايي شدن توافق كاهش توليد از روز جمعه، نرخ نفت در هفته پاياني آوريل با رشد ۲۸٫۱ درصدي مواجه شد.

گسترش نيوز: تحت تاثير شيوع ويروس كرونا و كاهش تقاضا، نرخ نفت از ابتداي سال ۲۰۲۰ تاكنون بيش از ۶۰ درصد افت كرده است.

با اين حال در هفته‌ پاياني آوريل، پس از سه هفته نزولي، نفت برنت رشد ۲۸٫۱ درصدي را به‌ثبت رساند.

درحالي‌كه هر بشكه نفت خام برنت، در نخستين روز از معاملات هفتگي با نرخ ۲۰٫۶۳ دلار معامله مي‌شد، در معاملات روز جمعه به ۲۶٫۴۴ دلار رسيد.

رشد نرخ نفت در حالي رخ داده است كه از روز جمعه (يكم ماه مي) اجراي توافق كاهش توليد اوپك‌پلاس آغاز شد.

بر اساس اين توافق قرار است تمام كشورهاي توليدكننده نفت از جمله امريكا، در مجموع و روزانه ۹٫۷ ميليون بشكه از توليد خود را كاهش دهند تا تعادل در بازار ايجاد شود.

همزمان با اجرايي شدن اين توافق، فعاليت‌هاي اقتصادي در برخي از كشورها در حال بازگشايي هستند. انتظار مي‌رود، با برداشته شدن محدوديت‌ها و قرنطينه تقاضا براي نفت افزايش يابد.

با اين حال، برخي تحليلگران بر اين باورند كه اين ميزان از كاهش براي افت چشمگير تقاضا كافي نيست و تنها نقش مسكني موقت را خواهد داشت.

در عين حال، پايبندي امضاكنندگان به توافق كاهش توليد، چالش ديگري است كه در بازار نفت وجود دارد.

نشريه اكونوميست اخيرا در گزارشي با بررسي فرازوفرودها و روند نرخ نفت طي ۱۶۰ سال گذشته، به اين موضوع اشاره كرده است كه پيش‌بيني آينده طلاي سياه امكان‌پذير نيست.

بررسي اين تاريخچه نشان مي‌دهد كه نوسانات كوتاه‌مدت پس از شوك‌ها و سقوط‌هاي نفتي وجود خواهد داشت، اما پيش‌بيني روند بلندمدت غيرممكن به‌نظر مي‌رسد.

منبع: تجارت نيوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.